Mevcut durumda okullarımız açılabilir mi?
Her düzeydeki okulumuz 1,5 yıldır neredeyse kesintisiz kapalı. Öğrenci ve velilerin mağduriyeti tarif edilebilir gibi değil.
Peki, çocuklarımızın
eğitimi ve gelişimiyle ilgili büyük sorunlar, okullarımızın koşulsuz
açılabileceği anlamına mı geliyor?
Bu yazıda bu
konuyu tartışacağız. Bunun için Amerika Hastalık Kontrol Merkezi (CDC) ile Türk
Tabipleri Birliği’nin (TTB) belirlediği kriterleri referans olarak
kullanacağız.
CDC’nin okullar için tanımladığı
kriterler
CDC ilk
öğretim ve lise düzeyindeki okulların (K12 okulları) açılması için iki önemli
kriter tanımlıyor: 1- Salgının toplumdaki durumu. CDC bu konudaki dokümanını en
son 5 Mayıs 2021’de güncelledi. (1) Bu başlık altında iki kritere yer verdi: a)
Son 7 gün içinde 100.000 kişide görülen toplam vaka sayısı. b) Son 7 gün
içindeki test pozitiflik oranı. 2- Okul içinde, okullar açılmadan önce ve eğitim
sürecinde alınması gereken önlemler.
Salgının toplumdaki şiddetine göre
okulların durumu
Yukarıdaki
1. maddede yer alan 2 kritere göre CDC toplumdaki salgının şiddetini şöyle
sınıflandırıyor.
|
Düşük bulaşıcılık |
Orta bulaşıcılık |
Dikkate değer bulaşıcılık |
Yüksek bulaşıcılık |
Son 7 günde 100.000 kişide görülen
vaka sayısı |
0-9 |
10-49 |
50-99 |
100 ve üzeri |
Son 7 günde toplam vakaların toplam test sayısına oranı |
%5’in altında |
%5-7,9 |
%8,0-9,9 |
%10,0 ve üzeri |
Toplumda hastalığın bulaşıcılığı ne kadar yüksekse salgının okulları etkileme derecesi de o kadar yüksek olacak, salgından yüksek derecede etkilenen öğrenci, öğretmen ve personel topluluğu da kendi dışındaki toplumu olumsuz yönde etkileyecek, böylece salgın seyri açısından tam bir kısır döngü ortaya çıkacaktır.
O nedenle
salgının toplumdaki bulaş derecesi eğitimin biçimini (yüz yüze ya da uzaktan) belirlemek
bakımından en önemli kriterdir.
Bu gerçeği
dikkate alan TTB yüz yüze eğitimin sürdürülebilirliği bakımından aşağıdaki
algoritmayı önermektedir.(2)
|
Düşük derecede bulaş |
Orta derecede bulaş |
Dikkate değer derecede bulaş |
Yüksek derecede bulaş |
Okul öncesi |
Açık |
Açık |
Açık |
Açık |
İlkokul |
Açık |
Açık |
Açık |
Açık |
Ortaokul |
Açık |
Açık |
Açık |
Uzaktan |
Lise |
Açık |
Açık |
Uzaktan |
Uzaktan |
Açılacak-açık okullarda alınması gereken önlemler
CDC son
olarak 5 Ağustos 2021’de güncellediği kapsamlı bir raporla açılacak ve açık okullarda
alınması gereken önlemleri tanımladı.(3)
Bunlar
sırasıyla: 1-Aşılamanın artırılması, 2-Maske, 3-Mesafe, 4-Tarama testleri,
5-Havalandırma, 6-El yıkama, 7-Hastanın evde izolasyonu, 8-Temaslı taraması,
9-Temizlik ve dezenfeksiyon.
Yukarıdakilerin
önemli kısmı salgının başından beri uzunca tartışıldı. Ancak okullar için aşı
ve tarama testi konusu görece daha yeni ve bilgimizin görece daha az olduğu
başlıklar.
Okullarda aşılama
ABD’de 12
yaş ve üzerindeki herkese aşı öneriliyor. CDC de okuldaki tüm personel ve
öğrencilerin aşılanmasını önerdiği gibi okullarda aşılama oranının
yükseltilmesi bakımından ayrıntılı bir strateji paketi de sunuyor.(3)
Hemen
belirteyim 13 Ağustos 2021 itibariyle ABD’de en az 1 dozla aşılanmışların oranı
12-15 yaşta %43,3, 16-17 yaşta %53,0 ve tam aşılıların oranı da 12-15 yaşta
%31,0, 16-17 yaşta %41,9.(4)
Tarama testi
CDC’nin 5
Ağustos 2021 tarihli dokümanında salgının toplumdaki şiddetine göre test
strateji de tanımlanmış durumda. Şöyle:
|
Düşük bulaş |
Orta bulaş |
Dikkate değer bulaş |
Yüksek bulaş |
Öğrencilerde
test |
Gerek yok |
Tam aşılı olmayanlar için en az
haftada 1 kez |
||
Öğretmenler ve personel |
Tam aşılı olmayanlar için en az
haftada 1 kez |
Türkiye’de durum
Ülkemizde
salgının toplumdaki durumu son 7 gün (6-12 Ağustos 2021) için şöyle: 100.000 kişideki vaka sayısı 206,9 ve test
pozitiflik oranı %9,6.
Görüldüğü
gibi Türkiye bulaş düzeyi bakımından yüksek (hatta çok yüksek) riskli bölgede
yer alırken test pozitiflik oranı bakımından da neredeyse yine aynı bölgede
bulunuyor. Öte yandan CDC bu iki kriterin aynı risk derecesine işaret etmemesi
durumunda, daha yüksek derecede riske işaret eden kriterin belirleyici olması
gerektiğini de belirtiyor.
Görüldüğü
gibi, salgının toplumdaki mevcut durumu ortaokullar ile liselerin açılmasına
izin vermiyor.
Öte yandan
Sağlık ve Milli Eğitim Bakanlıkları şimdiye kadar okullarda herhangi bir test
strateji belirlemiş ve açıklamış da değiller. Okulların açılmasına yaklaşık 3
haftanın kaldığı önümüzdeki dönemde farklı bir tutum sergilemelerini beklemek
mantıklı olmaz.
Çocuklarımızdaki
aşılama oranı hakkında bilgimiz yok, fakat sıfır düzeyine yakın olduğunu tahmin
etmek hiç güç değil.
Kısaca,
alınması gerekli önlemler bakımından da okullarımız açılmaya uygun durumda
değil.
Bütün bunlar
böyleyken, “ne olursa olsun okullar açılsın” denilebilir mi?
*Fotoğraf NTV'den alındı.
1-https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/schools-childcare/operation-strategy.html
2-https://www.ttb.org.tr/userfiles/files/tam_zamanli_yuz_yuze_egitim_sart_13agustos_uzun.pdf
3-https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/schools-childcare/k-12-guidance.html
4-https://covid.cdc.gov/covid-data-tracker/#vaccination-demographics-trends
Yorumlar
Yorum Gönder